Makkelijk gezond eten

makkelijk gezond eten

Bewust, makkelijk gezond eten

Zoals je vast wel weet bestaat makkelijk gezond eten niet alleen uit droge blaadjes sla en light producten. Het is ook niet de bedoeling dat je altijd trek hebt en je je daardoor slap en futloos voelt. En hoe kunnen nou die zogenaamde ‘slanke’ producten goed voor je zijn met al die E-nummers en chemische stoffen?

Makkelijk gezond eten

Echt gezonde voeding is juist het eten van zoveel mogelijk onbewerkte producten die de natuur ons biedt. Dit geeft je de voedingsstoffen die je nodig hebt om gezond te worden en te blijven. Bewust bezig zijn met gezonde voeding is een hele leuke ontdekkingsreis, maar blijft vaak een uitdaging.

Makkelijk gezond eten

Een druk leven, veel verplichtingen en klein budget kunnen letterlijk roet in het eten gooien! Soms heb je echt geen tijd om makkelijk gezond eten klaar te maken. Daarnaast is het een kunst om gezond te combineren met lekker! En het liefst ook niet te ingewikkeld of tijdrovend.

Makkelijk gezond én duurzaam eten, tips

  • Makkelijk gezond eten volgens de Schijf van Vijf is slim voor jezelf, maar ook voor het milieu. Je eet dan veel groente, fruit en (volkoren) brood en niet te veel vlees, melkproducten en kaas.
  • Eet genoeg, maar niet te veel. Dat is natuurlijk goed voor je lijf, maar ook voor de wereld. Want: voor het maken van eten is veel grond, water en energie nodig. Onnodig veel eten, kost dus ook onnodig veel energie.
  • Beweeg minimaal 60 minuten per dag. Alles telt mee, van naar school fietsen tot sporten. Laat je niet met de auto wegbrengen als het niet echt nodig is.
  • Eet regelmatig (dus neem altijd een ontbijt, lunch en avondeten) en eet en drink maximaal vier keer iets tussendoor. Dat is ook beter voor je tanden.
  • Drink vooral kraanwater en neem alleen af en toe een glas ander drinken, zoals frisdrank. Bronwater (in fles of pak) is even gezond als kraanwater, maar slechter voor het milieu en tot 1000 keer duurder.
  • Als je zelf groente en fruit koopt, kan je letten op het seizoen en de herkomst. Aardbeien zijn bijvoorbeeld echt zomerfruit en komen in de winter dus vaak van ver.
  • Heeft jouw biefstukje in de wei gestaan? Hebben jouw kippenpootjes gescharreld? En is de vis die je eet duurzaam gevangen? Je kunt zelf kiezen wat je eet.

Je broodtrommel is groen. Misschien niet letterlijk, maar hij is wel duurzaam. Je kunt hem steeds opnieuw gebruiken. Bovendien kun je er lekker eten in doen waar je lijf ook iets aan heeft. Bijvoorbeeld boterhammen en snacktomaatjes. In de kantine, snackbar of winkel is gezond kiezen vaak niet zo simpel. Zeker als je al trek hebt.

(42)