Do’s en don’ts van gezond eten

afvallen

Iedereen weet dat gezond eten goed is voor de gezondheid maar toch wordt er vaak gekozen voor ongezonde producten. Het is belangrijk om altijd het gezonde eten te selecteren als je je boodschappenmandje vult. Vooral tijdens het afvallen is dit belangrijk. Gezond eten bevat weinig of geen ongezonde vetten en het liefst ook niet veel koolhydraten. Een voorbeeld van dit eten is groente, fruit, vis en mager vlees.

Do: water, water en nog eens water

Als je gewicht wilt verliezen dan is het een goede keuze om niets anders meer te drinken dan water. Dit is niet makkelijk maar het helpt wel. Neem veel water over de dag door steeds een glas water bij de maaltijd te drinken. Zo moet je minimaal 2 liter water per dag drinken. Het lichaam heeft het water nodig voor meerdere functies in het lichaam. Tijdens afvallen is het nog belangrijker om veel water te drinken.

Don’t: patat en frikandellen

Veel mensen eten eens per week of zelfs vaker eten dat uit de frituur komt. Meestal is dit patat met wat erbij zoals een frikandel maar als je aan het afvallen bent dan is dat niet verstandig. Eten die je moet ontwijken komt uit de frituur. Dit soort producten hebben enorm veel vetten en ook veel ongezonde vetten. Vet verbranden op de buik wordt heel wat moeilijker als je zoveel vetten binnenkrijgt. De transvetten die erin zitten zijn totaal niet goed voor je lichaam.

Do: fruit als tussendoortje

Fruit is gezond, dat weet iedereen. Het is goed te gebruiken als snack. Pak een stuk fruit als tussendoortje voor tussen de grotere maaltijden. Kies niet de ongezonde snack zoals een Mars maar neem een stuk fruit. Dit kan een banaan zijn of een appel. Eigenlijk zijn alle soorten fruit beter dan een ongezonde snack. Fruit bevat weinig calorieën en veel vitamines en mineralen.

Don’t: Ontbijt vergeten

Het is verstandig om iedere morgen je ontbijt te nemen. Het ontbijt is goed voor gezondheid om verschillende redenen. De vetverbranding wordt versneld door het ontbijt doordat het een soort van kickstart is van het lichaam. Je lichaam ontvangt hiermee energie voor de start van de dag maar je zet het lichaam ook aan het werk doordat het eten moet verteren. Door te ontbijten vermijd je ook dat je later in de ochtend ongezond gaat eten zoals een ongezonde snack. Dit is één van de redenen waarom ontbijten altijd aangeraden wordt als je een dieet volgt. Een goed ontbijt kan snel en makkelijk gemaakt worden. Denk bijvoorbeeld aan twee boterhammen met kipfilet en 250 gram magere kwark. Dit geeft je voldoende energie voor het begin van de dag.

(107)