Gezond afvallen zonder sport

afvallen zonder sport

Om succesvol af te vallen is het overgrote deel afhankelijk van een een goed voedingspatroon. Ondanks alle inspanningen voor sport, maar een slecht voedingspatroon, leidt het sporten tot een gewichtsafname die nihil is. Nihil wil zeggen z’n 20 procent. Met goed eten daarin tegen zal je zeker 80 procent kunnen behalen. Natuurlijk blijft sport belangrijk om de stofwisseling op gang te brengen en je lichaam gezond te krijgen.

Minder eten is ongezond

Een goed voedingspatroon, ten behoeve van het afvallen, kan ver weg staan van een gezond voedingspatroon. Een slank figuur betekent dus niet een gezond lijf. In de meeste gevallen is snel afvallen niet gezond en kan het bijdragen aan het bekende yoyo-effect. Het grote misverstand is dat minder eten leidt tot gewichtsafname. Minder eten kan ongezond zijn en zelfs bijdragen aan gewichtstoename. Verspreid over de dag veel goede dingen eten zorgt ervoor dat de stofwisseling van het lichaam opgang wordt gebracht. Verbranding kost energie en voeding zorgt voor energie om de verbranding op gang te houden.

Afvallen met eten

Wat moet je eten om af te vallen? Eet vooral goede eiwitten, want eiwitten zorgen ervoor dat spierweefsel behouden en opgebouwd kan worden. Hoe meer spierweefsel je hebt, des te meer je kan verbranden. Het beste kan je dit vergelijken met een auto dat een grote motor heeft in vergelijking met een klein motorblok. De grote motor verbrand meer sneller en heeft meer benzine (voeding) nodig. Dit geldt ook voor het lichaam. Haal eiwitten uit magere kwark, ei, kip, kalkoen en diverse vis. Het is hierbij niet de bedoeling dat je een overkill krijgt aan eiwitten, want dit zorgt voor gezondhiedsproblemen aan bijv. de nieren. Naast eiwitten, moet je zorgen voor de inname van goede vetten en koolhydraten. Denk hierbij aan vetten uit vis en noten en koolhydraten uit zilvervlies rijst en volkoren pasta. Zorg ervoor dat niet meer dan 30 procent van je voeding bestaat uit koolhydraten. Vanzelfsprekend moet je voedingsmiddelen vermijden zoals aardappels, alcoholische dranken, frisdranken. Van groentes kan je nooit genoeg hebben: Spinazie, broccoli en courgette hebben veel nuttige voedingsstoffen die de verbranding van lichaamsvet stimuleren. Rood fruit is in het algemeen beter, dan geel fruit vanwege de suikers.

Natuurlijke dieetsupplementen

Ben je al enige tijd bezig met afvallen? Geeft een aangepast voedingsschema niet het gewenste resultaat? Ter ondersteuning kan je kijken naar natuurlijke dieetsupplementen om mee af te vallen. Als je nog niet sport, is ook sport een goede aanvulling. Sport zorgt ervoor dat het lichaam extra gestimuleerd zal worden om te verbranden. Op deze manier kom je stappen dichterbij de doelstelling om gezond slank te worden en blijven.

(35)