Je dagelijkse hoeveelheid groente en fruit

enricoslowjuicer

Heb jij ook problemen om dagelijks voldoende groente en fruit te eten? Of ben je niet op de hoogte hoeveel groente en fruit je moet eten? Uit onderzoek is gebleken dat Nederlanders dagelijks te weinig groente en fruit eten. De Gezondheidsraad raadt namelijk aan om twee stuks fruit en 200 gram groente per dag te eten. Toch blijkt dat wij het vaak niet halen. Tijdens de Vierdaagse is gebleken dat de wandelaars wel veel meer fruit en groente aten dan de gemiddelde Nederlander. Tijdens het wandelen oftewel sporten letten we dus beter op wat wij eten, maar waarom eten we normaal gesproken liever een hamburger of een snelle hap dan een appel, perzik of wortel?

Fastfood versus groente en fruit

De reden waarom we liever een hamburger of een andere snelle hap eten en lekkerder vinden is omdat een snelle hap meer energie oplevert dan een stuk fruit of groente. Dit komt vooral door de vetten. Hierdoor krijg je ineens veel meer energie. Dit wordt ook uitgedrukt in calorieën. Tevens kun je sneller een vette hap eten zonder dat het je teveel moeite kost. Dit komt omdat een snelle hap vaak weinig voedingsvezels bevat. Het is dus vetter, sneller en eenvoudiger te eten, maar is dat het enige? Nee! Wij hebben ons namelijk aangeleerd om een vette hap lekker te vinden en groente en fruit minder lekker.

Voedingspatroon veranderen

Hoe kun je leren om fruit en groente lekkerder te gaan vinden? De oplossing om minder snel een vette hap te eten en eerder een stukje fruit of groente is om je voedingspatroon te veranderen. Hierbij is het belangrijk om eerst bewust te worden van je voedingspatroon, om deze daarna aan te pakken. Je moet wel 100% achter deze verandering te staan om deze ook daadwerlijk te kunnen aanpakken. Als je dat namelijk niet doet kan dit betekenen dat je snel en gemakkelijk weer in je oude voedingspatroon terugvalt.

Tips om meer groente en fruit te eten

enricoslowjuicerOm toch aan je dagelijkse hoeveelheid groente en fruit te komen kun je deze bijvoorbeeld vaker tussendoor eten. Denk hierbij aan een worteltje, tomaatje of radijsjes. Ook kun je groente en fruit bij het ontbijt of lunch gaan eten. Hierbij kun je denken aan een soepje, salade of een overheerlijk zelfgemaakt sapje. Probeer ‘s avonds eens om meerdere soorten groenten op je bord te leggen, want uit onderzoek is gebleken dat als je meerdere soorten op het bord hebt liggen er meer groenten wordt gegeten. Kortom: verander je voedingspatroon vandaag nog en begin met groeten en fruit te eten!

(131)