Ben ik gezond?

afslanken doe je zo

In dit tijdperk waarin de focus ligt op duurzaamheid en gezondheid vragen veel mensen zich of ze gezond zijn. Er zijn verschillende manieren waarop gezondheid gemeten kan worden.

Sport en voeding

Los van een deskundig medisch oordeel zou je zelf goed instaat moeten zijn aan te geven of je gezond bent. Denk hierbij aan vragen zoals: Hoeveel rook ik? Hoeveel alcohol drink ik per week? Wat eet ik gemiddeld op een dag en hoeveel beweeg ik? Maar denk hierbij ook aan zaken zoals stress en nachtrust. Voel jij je uitgerust als je in de ochtend wakker wordt of heb je moeite met opstaan? Heb je elke dag hoofdpijn na werk en gebruik je hiervoor dagelijks medicijnen? Door logisch na te denken kan je dus redelijk goed aangeven of je gezond bent. Er zijn zelfs sites waarop je de gezondheid online kan testen. Hierin wordt gekeken naar leefstijlfactoren die de gezondheid beïnvloeden.

Onderzoek bij de huisarts

bodyscannnNaast een eigen oordeel kan je aanvullend de gezondheid laten onderzoeken bij een huisarts. Hierbij kan de huisarts een inschatting maken van gezondheidsproblemen die een risico zouden kunnen vormen. Met het onderzoek kan je eerdere maatregelen nemen, om ziektes of andere gebreken te voorkomen. Denk hierbij aan diabetes, nieraandoeningen, hart- en vaatziekten. Naast een huisarts zijn er ook andere specialisten die meer kunnen vertellen over de gezondheid. Waar een huisarts wat oppervlakkig onderzoek doet kan een gespecialiseerd kliniek bijv. een total body scan uitvoeren.

Bereken je BMI

Een veel gebruikt middel om gezondheid te meten is de formule genaamd: Body Mass Index, afgekort als BMI. De BMI berekening geeft met een getal aan of iemand aan overgewicht leidt. Strikt genomen zegt het niet direct iets over de gezondheid in brede zin, het zegt alleen iets over de mate van over- of ondergewicht. Bereken de BMI om het ideale lichaamsgewicht te meten dat in verhouding staat met de leeftijd en lengte. Het getal dat uitkomst is van de BMI berekening moet bij een gezond gewicht liggen tussen de 18,5 en 25. Zit je onder de 18,5 dan leidt je aan ondergewicht. Je zal hiervoor op een gezonde wijze gewicht moeten proberen aan te komen. Ligt het getal tussen de 25 en 30, dan zit je in de gevaren zone van overgewicht. Bij een uitkomst hoger dan 30 leidt je aan ernstig overgewicht (obesitas). De berekening is indicatief. Dus als je aan ondergewicht of overgewicht leidt volgens de berekening, raadpleeg dan eerst een specialist of kliniek gespecialiseerd in gezondheid. Zij kunnen vaststellen of je inderdaad moet afvallen of aankomen. Een specialist kan de juiste begeleiding bieden om op een gezond verantwoorde manier verandering te brengen in de situatie.

(29)