De eiwit maaltijd
Sinds de coronacrisis zijn we anders boodschappen gaan doen. Dat blijkt uit gegevens van marktonderzoeker GfK. De boodschappen worden steeds minder op de traditionele zaterdag gedaan. Mensen proberen de drukte in de supermarkt te vermijden.
Bulktrip
Gemiddeld gaan we minder naar de supermarkt. Online wordt er steeds meer besteld, maar mensen kopen meer per supermarktbezoek. In supermarkttermen wordt dit een ‘bulktrip’ genoemd. Mensen kopen artikelen uit meer dan tien verschillende assortimentsgroepen. Per supermarktbezoek wordt dan ook meer uitgegeven. Een gemiddeld huishouden rekent bij de kassa 26,89 euro af per keer boodschappen. Een toename van twintig procent vergeleken met de periode van voor de coronaperiode. Minder komen, maar meer kopen dus.
Maaltijden
De producten die in de supermarkt gekocht worden zijn gezonder en bevatten meer verse groente en fruit. Toch wordt ook gekozen voor gemak. Verse kant en klaar maaltijden zijn er in kleine en grote maaltijden. De kwaliteit wordt bepaald door de ingrediënten, maar ook door de bewaar methode. Diepvriesmaaltijden zijn in het algemeen voordeliger dan koelverse menu’s. De prijzen variëren van ruim 5,00 euro tot 7,00 euro.
Eiwit
Andere voeding is de eiwit maaltijd die genomen wordt om tot gewichtsvermindering te komen. Het zijn in feite maaltijdvervangers die tijdelijk gegeten worden. Kant en klare eiwitshakes zijn shakes die voorverpakt zijn en ‘ready to drink’. Dit heeft een aantal voordelen op eiwitpoeders die je zelf tot een eiwitshake moet maken. Ten eerste is het sneller want je hoeft niet meer zelf de ingrediënten af te meten en te mengen. Het tweede voordeel is dat kant-en-klare shakes precies de juiste hoeveelheden van de verschillende ingrediënten bevatten. Bij het zelf maken van shakes gaat dit minder precies. Bij strikte voedingsschema’s kunnen er snel afwijkingen ontstaan op de inname. Bij de kant-en-klare eiwitshake van Orangefit.nl heb je dit probleem niet omdat de verhoudingen altijd gelijk zijn. Er zijn meerdere voorgemengde eiwitshakes verkrijgbaar, maar het aanbod is nog flink minder dan de traditionele poeders.
In het tweede kwartaal gaf een huishouden 1.049 euro uit aan boodschappen in de supermarkt, zowel in de winkel als online. Dat is een toename van 9,5 procent vergeleken met vorig jaar.
(272)